Poradnik Pasażera - praktyczne wskazówki

Drukuj stronę
Rozmiar tekstu:

Zaplanuj podróż samolotem, spakuj się wygodnie, skorzystaj z porad

Urlop w ciepłych krajach? Szkoda czasu na dojazdy – najszybciej będzie samolotem. Ale warto pamiętać, że podróż lotnicza wymaga odpowiedniego przygotowania. Jak się spakować przed lotem – przeczytaj mój poradnik.

Samolot coraz częściej jest pierwszym środkiem transportu na wakacyjne wyjazdy z Polski. W ubiegłym roku wszystkie polskie lotniska odnotowały wzrost liczby obsłużonych pasażerów, a linie lotnicze przewiozły na trasach z/do Polski ponad 30,5 mln podróżnych, czyli o 12,5 proc. więcej niż w roku 2014.

Skąd ten nagły wzrost?

W tym roku ceny paliwa lotniczego są rekordowo niskie i przewoźnicy prześcigają się w obniżkach cen biletów. A tak tanio jeszcze nigdy nie było: za lot w lipcu z Modlina do Gdańska czy Wrocławia zapłacimy 9 zł, do Paryża już od 74 zł, do Barcelony od 149 zł, do Salonik od 159 zł a do Londynu od 89 zł (cena za lot w jedną stronę). Dodatkowo linie lotnicze kuszą nas atrakcyjnymi dodatkami: tańszymi parkingami, hotelami, wynajmem samochodów czy możliwością przewozu bagażu podręcznego bez dodatkowych opłat.

Dobry bagaż to podstawa

Trudno jest wyobrazić sobie dobrą podróż bez dobrego bagażu. Dobrego czyli jak najbardziej pojemnego przy jednoczesnym zachowaniu dopuszczalnych przez przewoźnika gabarytów. Ryanair, który oferuje połączenia lotnicze z Modlina do 43 miast w całej Europie, umożliwia bezpłatny przewóz dwóch sztuk bagażu podręcznego. Każdy pasażer może wnieść na pokład jedną torbę podręczną o wadze do 10 kg i wymiarach 55 x 40 x 20 cm oraz 1 małą torebkę o wymiarach 35 x 20 x 20 cm.

Spakuj się rozsądnie

Uwzględnij porę roku, pogodę, wagę i rozmiar bagażu podręcznego oraz bagażu rejestrowanego. Regulamin przewozu bagażu realizowany jest w oparciu o procedury określonego przewoźnika. Przygotuj się odpowiednio do kontroli bezpieczeństwa.

Płyny

Płyny w bagażu kabinowym (podręcznym) możemy przewozić w pojemniczkach o pojemności  nieprzekraczającej 100 ml, przy czym wszystkie pojemniczki muszą się zmieścić w 1 przezroczystej torebce nieprzekraczającej pojemności 1l. Zasada ta obowiązuje na wszystkich lotniskach cywilnych w Unii Europejskiej. Torebki można nabyć przed kontrolą bezpieczeństwa, w dedykowanych automatach. Każdy pasażer może wnieść na pokład tylko jedną torebkę z płynami.

Bez ograniczeń możemy przewozić napoje i płynne produkty spożywcze, takie jak pasty, miód, masło itp., które zakupione zostały na lotnisku za kontrolą bezpieczeństwa. Od 2013 r. z limitów zwolnione są również produkty płynne, które są konieczne do spożycia w czasie podróży, ze względów zdrowotnych, oraz te, które stanowią pokarm dla niemowląt.

Kontrola bezpieczeństwa

Przed odlotem każdy pasażer oraz jego bagaż, zarówno podręczny jak i duży rejestrowany, który idzie do luku bagażowego w samolocie, są poddawane szczegółowemu sprawdzeniu.

Bagaże rejestrowane, przechodzą kilkuetapowy proces weryfikacji swojej zawartości, w tzw. sortowni bagażu. Natomiast pasażerowie są sprawdzani bardzo szczegółowo podczas kontroli bezpieczeństwa i choć może tego nie widać na pierwszy rzut oka, bramek i czujników wrażliwych na różnego typu materiały niebezpieczne, jest kilka.

Przygotowanie do kontroli bezpieczeństwa

Zgodnie z przepisami międzynarodowymi, przed kontrolą bezpieczeństwa pasażerowie muszą:

  • wyjąć z bagażu wszystkie płyny, żele, aerozole, sprzęt elektroniczny (m.in. tablety, telefony, komputery, konsole do gier komputerowych),  przedmioty metalowe i włożyć je do oddzielnej „kuwety”,
  • zdjąć odzież wierzchnią: kurtki, żakiety, bluzy, marynarki itd., które są prześwietlane, tak samo jak bagaż kabinowy.

Operator kontroli bezpieczeństwa może poprosić podróżnego o pozbycie się i poddanie kontroli kolejnych przedmiotów wg własnego uznania. Bramki kontrolne, przez które przechodzą podróżni, są czułe m. in. na elementy metalowe, dlatego takie przedmioty jak paski do spodni z metalowymi klamrami, zegarki czy obuwie, również muszą zostać sprawdzone.

Dodatkowo, operator kontroli bezpieczeństwa lub bramka kontrolna, mogą losowo wytypować pasażera do kontroli manualnej. Zgodnie z przepisami: "jeśli operator kontroli bezpieczeństwa nie może stwierdzić, czy pasażer przenosi przedmioty zabronione, pasażerowi temu odmawia się dostępu do stref zastrzeżonych lub poddaje go powtórnej kontroli bezpieczeństwa, dopóki operator nie uzna, że wymogi kontroli zostały spełnione" (*dodatek 4-C do Rozporządzenia Komisji  UEj 2015/1998). Wszystko po to, aby upewnić się, na ile to możliwe, że kontrolowane osoby nie przenoszą przedmiotów zabronionych.

Przedmioty zabronione do przewozu

Przedmioty dozwolone i zabronione do przewozu transportem lotniczym, określają przepisy międzynarodowe. Artykuły zabronione wyszczególnione są w dodatku 4-C i 5-B do Rozporządzenia Komisji UE 2015/1998. Zestawienie przedmiotów dopuszczonych i zabronionych do przewozu samolotem zawiera również tzw. biała lista, dostępna na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego www.ulc.gov.pl, oraz regulaminy linii lotniczych.

Do strefy zastrzeżonej lotniska i na pokład samolotu nie wniesiemy m. in. ostrzy o długości powyżej 6 cm, tępych ciężkich przedmiotów, scyzoryków, broni palnej, materiałów wybuchowych, kijków marszowych i sportowych, termometrów rtęciowych, korkociągów, wędek oraz dużych gabarytowo części samochodowych.

Produkty spożywcze

Pasażerowie często pytają o możliwość przewiezienia w bagażu podręcznym artykułów spożywczych, jak np. miód, kiełbasa, przetwory - te z nich, które są w postaci płynnej, można umieścić w bagażu kabinowym, pod warunkiem, że znajdują się w pojedynczych opakowaniach o pojemności nieprzekraczającej 100 ml lub równowartości takich pojedynczych opakowań, umieszczonych w jednej zamykanej przeźroczystej torebce, o pojemności nieprzekraczającej 1 litra, przy czym zawartość plastikowej torebki swobodnie się w niej mieści, a torebka jest dokładnie zamknięta. Żywność w postaci stałej, jak np. pieczywo, ciasta, owoce, warzywa, kiełbasa, kanapki, można przewozić wg wytycznych wagowych przewoźnika. W przypadku tanich linii lotniczych, waga darmowego bagażu podręcznego nie powinna przekraczać 10 kg.

W razie wątpliwości, najlepiej jest zweryfikować i upewnić się jeszcze na etapie pakowania bagażu, czy dany sprzęt możemy przewieźć, czy nie.

Pasażerowie, którzy na kontroli bezpieczeństwa posiadają przedmioty zabronione do przewozu w bagażu kabinowym, mogą je nadać w bagażu rejestrowanym (za dodatkową opłatą wg cennika przewoźnika) lub oddać osobie odprowadzającej W innym razie, przedmioty te muszą zostać usunięte z bagażu podręcznego, co wiąże się z ich utratą.

Przygotuj się do podróży

Planując przyjazd na lotnisko najlepiej jest wziąć większy zapas czasu. Nie ryzykujemy wtedy spóźnieniem na samolot z powodu nieprzewidzianego korka na drodze, czy kolejek do kontroli bezpieczeństwa. Punkty odprawy bagażowej „check-in” są otwierane co najmniej 3 godziny przed planowanym odlotem, a zamykane 40 minut przed planowanym startem samolotu. Natomiast zamknięcie bramek „gate” następuje 30 min. przed odlotem. Pasażerowie o tym wiedzą, ponieważ taka informacja, jak również zalecenie aby pojawić się na lotnisku na min. 2 godziny przed planowanym lotem, widnieją na kartach pokładowych. Przewoźnik informuje o tym również w wysyłanej do pasażera przed podróżą wiadomości sms oraz mailowo. Organizując swoją podróż należy uwzględnić jeszcze: ewentualną kolejkę do stanowiska check in (jeśli nadajemy duży bagaż rejestrowany), oraz czas który zajmuje kontrola bezpieczeństwa. Przybycie na lotnisko z opóźnieniem może skutkować niewpuszczeniem pasażera na pokład samolotu.

Ekspresowe przejście kontroli

W Modlinie istnieje możliwość skorzystania z dodatkowego, szybkiego przejścia kontroli bezpieczeństwa (tzw. FAST TRACK), czyli poza kolejką, specjalnie dedykowaną i oznaczoną ścieżką, po wcześniejszym zgłoszeniu się do obsługi kontroli kart pokładowych. Taka usługa kosztuje 14 zł i można ją wykupić na stronie www.ryanair.comlub w ramach pakietu usługi Business Plus Ryanair. Jeszcze w czerwcu br. zakup usługi fast track będzie możliwy bezpośrednio na lotnisku.

Wydrukuj kartę pokładową

Karta pokładowa to praktycznie bilet na lot. Zawiera wszystkie niezbędne dane dotyczące pasażera i jego podróży. Należy pamiętać, aby wydrukować kartę pokładową w domu, najlepiej tuż po odprawie online – unikniemy dzięki temu dodatkowych kosztów i zaoszczędzimy czas. Bezpłatnej odprawy online, możemy dokonać od 7 dni do 4 godz. przed planowanym lotem.