Terminal

Drukuj stronę
Rozmiar tekstu:

INFORMACJE PODSTAWOWE
Głównym obiektem kubaturowym na Lotnisku Warszawa/Modlin jest dwukondygnacyjny nowoczesny terminal pasażerski o powierzchni 13 380 m kw.Całość jest prosta, a zarazem funkcjonalna, utrzymana w kontrastowej kolorystyce szarości i pomarańczu. Ergonomicznie rozplanowane wnętrze terminalu i czytelny podział stref umożliwia pasażerom poruszanie się po jego obszarze w sposób prosty i wygodny, z uwagi na fakt, że odloty i przyloty zlokalizowane są na tym samym poziomie.Wyraźne oznakowanie umożliwia wygodne poruszanie się po wszystkich strefach i szybkie dotarcie do każdego miejsca. Budynek składa się z dwóch kondygnacji nadziemnych i jednej kondygnacji podziemnej, przeznaczonej na pomieszczenia techniczne.

Na parterze znajduje się 21 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, 4 stanowiska kontroli bezpieczeństwa, poczekalnie, strefa komercyjną ze sklepami wolnocłowymi i punktami gastronomicznymi (zarówno w strefie zastrzeżonej, jak i w strefie ogólnodostępnej), 4 stanowiska odpraw, tzw. GATE. Na pierwszym piętrze znajdują się pomieszczenia obsługi portu lotniczego, Straży Granicznej i Służby Celnej oraz agenta obsługi naziemnej.

Dla wygody podróżujących z małymi dziećmi, zapewniliśmy specjalne pomieszczenia do opieki nad nimi: w strefie ogólnodostępnej (na pierwszym piętrze), w strefie zastrzeżonej w hali odlotów i w strefie zastrzeżonej w hali przylotów.  

W strefie ogólnodostępnej dla wszystkich osób znajdują się sklep, kawiarnia, kiosk, bankomaty, automaty z napojami i przekąskami, kantor, stanowisko oraz biletomat Kolei Mazowieckich,  stanowisko Modlinbus, stanowiska firm wynajmujących samochody.

Na terenie całego terminalu udostępniony jest pasażerom system darmowego WiFi.

AUTOR
Śp. Prof. Politechniki Warszawskiej Stefan Kuryłowicz

IDEA
• Inspiracje zaczerpnięte z lotnictwa – symbole kadłuba i skrzydła samolotu
• Nawiazanie do skrzydła samolotu
• Nawiązanie do złotego wieku lotnictwa (lata 30-te), czyli samoloty typu Ford Trimotor, Junkers 52, Junkers 13
• Idea bramy do miasta, przejście na stronę miasta, wizytówka miasta
• Odwołania do architektury przemysłowej – eksponowanie głównej konstrukcji budynku
• Pasja do lotnictwa
• Oderwanie od estetyki miasta i nawiązanie do żywiołu, jakim jest powietrze
• Brak zbędnej dekoracji, nawiązanie do modernistycznych idei „mniej znaczy więcej”
• Surowe materiały ocieplone drewnianymi dodatkami
• Materiałowa spójność użyta we wnętrzu oraz na zewnątrz budynku
 

FORMA 
• Połączenie fasady z dachem budynku
• Spójność materiałowa na fasadzie i „piątej elewacji”
• Prosta bryła umożliwiającą rozbudowę lotniska o nowe moduły
• Wieloetapowa realizacja projektu
• Częściowo przeszklona elewacja w najważniejszych cześciach – poczekalni, hali odlotów, krańcowe elewacje
• Ukrycie urządzeń wentylacyjnych oraz dodatkowe doświetlenie antresoli dzięki wewnętrznemu patio
• Wykusz z pomieszczeniami kontroli ruchu

KONSTRUKCJA
• Stalowe dźwigary kratowe o atrakcyjnej formie eksponowanej we wnętrzu
• Strop o właściwościach tłumiacych akustykę pomieszczeń
• Konstrukcja umożliwiająca powiększenie lotniska w przyszłości
• Szkło akustyczne użyte na elewacji